15 Mart 2016 Salı

Amca  ( 1 )
Ben: merhaba amca
( 1 ): merhaba
Ben: ne iş yapıyorsunuz?
( 1 ): elek yapıyorum gelirim, teknoloji işimizi bitirdi, kimse artık alamıyor, hanımlar nazikleşti kendileri zorluğa gelmiyorlar anlatabildim?
Ben: yani amca
( 1 ): eskiden herkes bulgur, buğday vs ellerledi şimdi teknoloji var gerek kalmadı tamam mı hanımlar da rahat rahat keyif ediyorlar.
Ben: haklısınız amca
( 1 ): işimizi baltaladılar tabi teknoloji olarak yani kişi olarak değil, teknoloji olursa her şeyi kolaylığına gidiliyor malum imkanlar dahilinde
Ben: doğru
( 1 ): Ben bu çarşı sekiz ad değiştirmiş bu çarşı yalnız, Mardin’in ben yatıştığım kadar ile, Mardin’in ticaret merkezi bu çarşıydı, işte insanlar değişti, imkanlar değişti, şartlar değişti, o açıdan bak şimdi 12 dükkan kapalı, dedim ya bak inanır mısın Kaçakçılar pazarı burası benim yatıştığım ha, Eskiciler çarşı, Halıcılar çarşı, Sıbahın pazarı dediğim gibi Hasan Ayyar, şimdi Hasan Ammar, ara sokakta var at satışları yapılırdı, dediğim gibi yani tam sekiz ad değiştirmiş bu çarşı, dallalar çarşısı eski eşyalar burda satılır. Mardin ticaret merkezi bu çarşıydı, şimdi bu hala geldik, insanlar değişti, ticaret şartları değişti artık yeni şehre intikal edildi, şimdi da bak çarşı hali bu.
O tarihlerde tabi sana anlatım elli atmış yıl, ben yetmiş dört yaşındayım.
Ben: elli dört mü?
( 1 ): yetmiş dört kırk iki doğumluyum, şimdi bu şekilde düğünler damlarda olurdu, avlularda olurdu, her evin avlusu vardır sonra yaşam şartları çok değişikti, aynı avluda aynı binada dört aile geçinirdi çok affedersin tuvalet tekti, komşu tuvalete giderse diğeri komşu çıkana kadar onu beklerdi bu şartlarda böyle ömür sürdüler. Sonra başka bir şey diyeceğim hastalıklar olurdu doktor yoktu Mardin’de, mahalli doktorlar vardı, çocuk hastalanmış Allah’a havale edin diyorlardı.
-Eskiden bağıllık vardı, samimiyet vardı birlik vardı, büyükler ayrı küçükler ayrı, büyükler verdikleri karar geçerliydi kimse itiraz etmezdi, idare terzi vardı, israf yoktu
- Mardin’de seksen bir akan çeşme var, abbaralar da var eskiden abbaralardan kolay kolay geçmez bir kişi geçmezdi muhakkak iki üç kişi, çekinlerdi elektrik te yoktu korkuluk vardı, çocukları kolay kolay bırakmazlardı inanır mısın diyelim ki benim kız kardeşim avluya çıktığı vakit annesi çağırdı avluda ne işin var seni gören olursa diyecek acaba kime işaret veriyor
Ben: haaaaaa
( 1 ): o şekilde tesettür vardı.
Ben: amca yaşadığınız bir olay var mı başınıza gelen bir şey?
( 1 ):Allah’a şükür ben kırık sene 12 çocuk çalıştırdım bu iş üzerinden ama dediğim gibi beş altı senedir bu iş bitmişti teknoloji bitirmiş kimse kullanmıyor artık. Allah’a şükürler olsun başımıza bir şey gelmemiş. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder